Wednesday, October 14, 2020

Part 1: Cebu Trip - Bantayan Island (25/7/2015 - 28/7/2015)

25/7/2015

KLIA2 to Cebu-Mactan International Airport (1040 – 1440)

Okla… walaupun ini merupakan second trip aku ke Cebu…. Ni barula aku berpeluang menceritakan pengalaman aku travel ke sana… negara Filipina ni

Tujuan aku travel adalah untuk vacation release tension setelah berhempas pulas bekerja… ecece…

Okla…

Dekat sini jugak serba sedikit aku leh bagi guide persediaan utk sape2 yang berhajat untuk travel ke sini nanti… Ape yang korang perlu buat sebelum… semasa… dan selepas habis bervacation…

Aku beli tiket ke Cebu dengan Air Asia… takdelah murah sangat… pergi balik dekat RM500 jugakla…

Before korang nak pergi ke sana… seperti biase perlu ade checklist wajib ye… agar tak menyesal di kemudian hari

Checklist2 aku….

1)   PASSPORT

Kene make sure passport korang valid minimum 6 month from the date of travelling ok

2)   PHOTOSTAT ITRENARY

Ok… dekat sini korang kene ade copy itrenary utk ditunjuk dekat kastam philiphine sane

Mesti ade pergi dan balik

Kalau terlupa Photostat kat umah… leh mintak AirAsia dekat airport KLIA2 tolong printkan

3)   MONEY EXCHANGE

Ha… jangan lupe ye kawan2 kene tukar duit PHP (peso) sikit. Ikut kadar semasa.

Aku pernah dapat deal yang berbaloi2 gile dekat Maybank KL Sentral tu – untuk Peso la… currency lain tak tau la… try la gi situ…

 Jangan la pegi kat tingkat atas sebelah kedai buku yang org india ke mamak yang handle kedai tu… ade dalam review cakap good deals la… bagi aku same je kalau aku tukar dekat mall yg dekat2 umah

 Option lain yang bagus dekat MidValley yang org beratur mengalahkan time org beratur nak beli lemang Pak Daud time bulan puase nak dekat raye…

 Ikutlah… mane2 suke… 

4)   CHECK IN

Kalau boleh check in flight awal 1 day before pon okay…. So takyah nak beratur panjang… kalau ok je… makesure datang airport awal like 3-4Hrs early from time of departure

5)   CAMERA

Ha… ni paling penting kalau nak gi tempat cantik2 mesti la nak abadikan sebagai kenangan kan… makesure camera yg best ok… Aku mmg suke tangkap gambar… just photographer tahap amatur giler… jadi aku bawak la my DSLR Nikon cabuk nih….

6)  NOTEBOOK

Ni one of my item yang takleh tinggal… macam2 boleh buat pkai bende nie… contohnye sekarang ni lah… dalam atas flight pon aku sempat taip2 bagai…. Kalau tak delay2 sampai hari raya tahun depan lah baru nak buat…. Ke tak buat jadi kenangan sendiri yang tak dikongsi … hehe…

7)   WATERPROOF BAG

Aku rase bende ni berguna especially kalau gi area2 berair eg: beaches/ oceans ke… air terjun or sungai ke…. So barang2 electronic kalo nak bawak selamat… dan bukan saje leh bawak ke tempat2 sedemikian…. Leh juga bawak atau dijadikan beg2 sandang casual… tapi kenelah pandai pilih beg kan… kalau nak mahal dan cantik belilah hypergear tuh…. Aku beli brand deuter je… yang kecik ni leh dapat dengan harga RM39.00 (beli dekat Giant Bandar Baru Bangi – ade satu kedai beg cina tu)

8)  INSTANT FOOD

Bagi yang beragama islam… di sarankan sangat2 utk membawa beberapa bekalan makanan2 halal dari Malaysia…. Unfortunately… dekat sane susah gile nak carik makanan halal… macam carik sebutir manik putih yang jatuh dalam seguni beras….

Macam aku bawak instant noodles dan bekalan kopi2 (aku penggemar kopi tegar) je lah… supaye tak balik dlm keadaan malnourished nanti hehe…

Tapi ade je option makanan yang relatively halal yang aku leh kongsi…. Nak tau kena baca lagi dan lagi... 

9)  LAIN2

Barang2 lain leh pikir sendiri kot… ikut keperluan masing2… baju, t-shirt, singlet ke… undergarment jangan lupe okay (penting tu… terkincit ke… harus ade byk2 helai).

Pants – Short/Long, Toiletries, sandals 

Bagi backpackers macam aku ni… selalu tak bawak byk barang… cukup2 je utk tampung kehidupan.

Sebenarnye baru je belajar2 jadi backpackers ni…. Hehe… takyah drop off bag (kurang belanja sikit).

Kalau nak travel ni kenalah berbaloi dan at least tak mahal sangat lah….

So sekarang ni aku tengah dalam flight tunggu time arrival ke Cebu Airport… Semoga segalanya berjalan lancer….

Oh lagi satu nanti dalam flight diorang akan bagi macam kertas (Arrival Card) utk diisi…. Tulisla ape yang patut… nanti time arrival dekat kastam cebu kena serahkan kat diorang

Oklah sekarang tunggu sampai je lah…. Rase macam nak tido plak… sebab ha… aktiviti aku pas sampai2 nanti memang mungkin akan penat…. Nak tau… kite same2 nantikan….

No comments:

Post a Comment